In acest torent, in care noroiul covarseste apa, pe care unii il numesc ECONOMIE, piata imobiliara este cea care intre 2004 - 2008 a asigurat o crestere economica reala in Romania. S-a construit, vandut si cumparat febril. Atat de febril ca unii s-au suparat si au inchis robinetul cu banutzi. Toti cei implicati in acest carusel au pierdut : constructori, banci, clienti, agenti, buget. De ce? Cum? Pana cand? Ce va fi? Incerc sa va raspund.
marți, 11 noiembrie 2014
SURSE DE INFORMARE PENTRU PIATA IMOBILIARA
Cand te apuci sa faci ceva e bine sa te interesezi. De cele mai multe ori oamenii chiar se intereseaza, isi cauta informatii, astfel incat sa poata lua o decizie cat mai apropiata de realitate. Sursa de informare este de regula mass-media, fie diverse emisiuni TV, fie (cel mai frecvent) internetul, unde apar (din nefericire) toate prostiile. Pentru ca acest spatiu virtual este aproape gratis, iar amatori care sa imprastie creatiile lor cerebrale, mai mult sau mai putin exacte, nu lipsesc. Zilele trecute am avut o discutie cu o fista ziarista, actulamente consultant financiar, care imi povestea ca au disparut ziaristii adevarati. Oameni care sa fie in stare sa caute o sursa de incredere, sa vaneze un interviu valoros, sa descifreze un mecanism al pietei. Aceasta problema a jurnalisticii afecteaza fara sa ne dam seama calitatea informarii pietei imobiliare. In egala masura si proprietarii surselor de inormare (canale TV, presa scrisa sau ste-uri interne) au un sistem jalnic de selectare a colaboratorilor. Atat de jalnic incat de cele mai multe ori nu iti ia mai mult de 5 minute ca sa parcurgi un ziar sau unn site. Nu exista mai mult de 2-3 articole interesante in fiecare zi. Ceea ce inseamna automat pierderi n marketing. Dava un cititor ar sta macar 15minute pe un iste (ca sa nu spunem 30 minute) atunci si incasarile din publicitate ar creste. In Romania site-urile se madresc cu "numarul" de vizitatori zilnici, saptamanali sau lunari, dar niciun site nu spune si care este timpul mediu al unei vizite pe acel site. Sau poate nu am citit eu nimic despre acest indice care in alte state de pe mapamond este un indice de baza in analiza penetrarii pietei de interes. Un exemplu de informare, banala si bagatelizata de piata imobiliara nationala, este asa numitul pret pe metru patrat construit. Care cum il auzi "care e pretul pe metru patrat", de parca o constructie este o bucata de tesatura din canepa sau iuta. Un neavenit va spune ca pretul nu are cum sa difere. Un avizat ( fara a fi expert) va spune ca pretul difera in functie de mii de parametri, incepand cu locatia santierului, materiale, manopera (una e sa lucrezi cu niste profesionisti, altceva e sa lucrezi cu "Dorel" si rudele lui), tipul de proiect, dimensiunea proiectului si cate si mai cate detalii. Alt aspect simplu de semnalat este asa numitul "pret al zonei".....Pretul zonei ...dar la ce? Un neavizat, amator de "prima casa" va spune ca pretul zonei la "2 camere". iar un avizat va incepe sa puna intrebari. 2 camere..la bloc sau vila? bloc vechi sau bloc nou? Daca e vechi ...cat de vechi? caci poate fi din anii 70, 60, 80, interbelici..etc. Un apartament poate fi decomandat sau semidecomandat, ceea ce la un "2 camere" e o informatie vitala, echivalenta cu cel putin 10% din pret. Mai conteaza adesea numarul de etaje, vederea, cu/fara balcon, forma bucatariei ( oamenii prefera forma patrata in dauna celei dreptunghiulare). Un indice superficial este SUPRAFATA. O intrebare de baza este "cat e de mare?" sau mai tehnic "ce suprafata are?". Daca omul interesat aude o cifra frumoasa, devine si mai interesat, isi organizeaza chiar si o vizionare. Iinauntru insa constata ca nu-i place apartamentul. Suprafata...are, metrii ii plac, dar nu sunt distribuiti cum ii trebuie omului. Isi facuse calculul ca o bucatarie de 8mp e perfecta, dar una e sa fie 2x4m, altceva e sa fie 2,8x 3m....iar exemplele pot continua la nesfarsit. Informatia curge in jurul nostru precum apa, dar nici apa nu o bem de peste tot. Asa trebuie procedat si cu informatia. Inainte de ne napusti sa luam de buna ce scrie un ageamiu pe vreun site sau forum, totusi e bine sa cercetam si expertiza respectivului, sa vedem cine si ce scrie. Mai dam un "search" pe motorul de cautare sa vedem daca nenea ala care debiteaza pe acolo chiar stie ce spune. De cele mai multe vom constata ca habar nu are, ca singura lui experienta imobiliara este legata de vreo inchiriere de garsoniera cand a fugit de acasa sau ca in ultimii 3 ani a mai scris si despre masini , filme si meciuri de fotbal. Mie, unuia, mi-a ramas pe retina o faza celebra din filmul "Cei 300" (de spartani), respectiv momentul in care cei 300 de spartani RAZBOINICI 100% au facut jonctiunea cu miile de greci...care in viata cotidiana erau olari, tesatori sau negustori. Unii se ocupau toata viata cu ceva, altii ... in functie de ocazie. Unii chiar sunt de incredere, altii chiar te incurca. Intrebarea pe care ar trebui sa si-o puna orice potential participant la piata imobiliara este urmatoarea: pe cine sa creada atunci cand citesc ceva despre piata imobiliara? Unii spun ca preturile :"scad", altii ca preturile "cresc" . Unii vad "stagnare"... Realitatea este insa una singura.Fiecare segment de piata, fiecare detaliu al tranzactiei conteaza. Nu se poate stabili un sablon pana nu ne identificam exact necesitaile. Vom constata in acel moment ca avem doua probleme:nu prea gasim exact ce dorim si ca atunci cand gasim ceva apropiat de "ideal".... .e cam scump. Mergem la "sfatuitorii" din jurul nostru care ne intorc inapoi in comunca primitiva trantindu-ne idiosincraziile legate de "pretul metrului patrat" si de "pretul zonei". Si daca chiar ne conving, atunci am si ratat ocazia pe care o cautasem ceva timp.Caci, ce este bun, se vinde. Nu il iei tu, il ia urmatorul.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu