marți, 28 iulie 2009

Cumparatori debusolati

Ieri m-am intalnit cu o potentiala clienta. In spiritul Primnei Case domnisoara respectiva spera sa vizioneze si sa cumpere (daca ii placea, fireste) un imobil. Cand insa a descoperit ca relatia trebuie demarata printr-un contract, in care se specificau niste drepturi si obligatii, a fost oarecum nemultumita. Mai nemultumita a fost de faptul ca "oferta" ei de comision a fost refuzata elegant. Incepe sa imi spuna ca niciun agent pana la mine nu ii ceruse sa semeze un contract si toti negociau comisionul . Ca ce oferea dumneaei nu era comision ci doar in cel mai bun caz o plata oarecare, asta e altceva. Un comision presupune plata unei calificari, a unei prestatii si a unei gestiuni de tranzactie. Astea pot fi cumparate cu un onorariu corect. Asa cum la o clinica medicala se plateste un RMN cu 200E sau un pantof de lux costa 250E si o tranzactie profesionala (indiferent ca e imobiliara sau mobiliara) se plateste in consecinta. Cu atat mai mult cu cat este o plata ocazionala in viata si nu o plata regulata (prcum un tratament cosmetic sau un pantof). Deci....domnisoara nu a inteles de ce nu am putut colabora. Ma trata ca pe un taximetrist. Nu ca taximetria ar fi o profesie de ignorat, dar acolo prestatia e simpla : te ia din punctul A, te lasa in punctul B si tariful e oarecum fix si simplu de calculat. Dar avocatul, arhitectul, agentul imobiliar, consultantul fiscal - apartin altei lumi. In cazul unei tranzactii imobiliare nu stii cat de pregatit e agentul pana nu il intrebi. Nu stii cat de mult a muncit pentru un imobil pana nu vezi in cat timp poate fi finalizata tranzactia. Unii nu stiu nimic despre un imobil. Nu stii cat de mult conteaza timpul si comunicatiile in viata unei agentii pana nu faci aceasta munca . Sau una similara. Ca sa iti fixezi o intalnire in care tu crezi ca poti plati un profesionist ca pe cizmar, asta nu e in regula. Dovada? La cate cabinete medicale mergem preturiel difera in functie de pregatirea cadrelor si de dotarea cabinetului. Sunt agenti care lucreaza de acasa din bucatarie. Intre 2 carnati pun de o vizionare.  Seriozitate? Efort? Cheltuieli si taxe catre stat? hahahaha.... Altii isi construiesc cariera cu migala. Muncesc 10-15 ani in aceasta bransa , au birou la vedere, platesc taxe, incearca sa isi aduca obolul la reglementarea profesiei. Traiesc din imobiliare si pe criza cu alte cuvinte. Acestia sunt cei care trebuie platiti. cand cumperi o casa trebuie sa platesti un comision de bun simt care sa acopere cheltuielile prestatorului si un mic profit. In Romania comisionul e generalizat la 3% pentru firmele serioase. Din pacate sunt dumping-ari care incearca sa "dea lovitura"  pomenind de 1,5% sau chiar de 1%. Cum poate un agent cinstit sa asigure existenta unei firme daca el factureaza la unica tranzactie lunara (sau chiar  la 2-3 luni - cazul acestui an ) cate 500-600E? va spun eu : NU SE POATE. Numai carburantul costa banii astia. taxele catre stat costa (la cele mai mici nivele) inca pe atat. Apoi vin costurile convorbirilor, ale salariilor , ale publicitatii.  Dar totusi exista agenti care "spun" ca ei iau 1-1,5% comision. Si multi cumparatori is inchipuie ca pot fi beneficiarii unei tranzactii oneste. Fireste am auzit si varianta : " ii dau 1,5%  si nu-mi da factura, ca nu ma intereseaza. Eu sunt persoana fizica si nu am unde sa o decontez. " Din pacate exista asemenea mentalitati, fara sa isi dea seama ca aceasta promiscuitate fiscala genereaza proaste servicii si un buget instabil. Priviti ce se intampla in bugetul consolidat si ne dam seama ca fiecare dintre noi este vinovat . De ce? Pentru ca ne construim case "in rege proprie", ne reparam masinile "la Costica, in colt", mergem in vacante "la gazda", zugravim casele "cu vecinu' de la doi", facem nuntile cu "niste baieti din Ialomita, care canta marfa...". Toti banii astia care circula  aiurea, fara facturi, fara taxe se intorc in defavoarea noastra : primim servici mai proaste medical, infrastructura mai putina, samd. Si totul pleaca de la faptul ca profesionistii nu sunt platiti cum trebuie din cauza unor chitibusari de colt de strada care "ciugulesc" de la cei care isi inchipuie ca o tranzactie chiar poate fi dusa la bun sfarsit de oricine. Ce nu s-a intrebat respectiva domnisoara este de ce nu isi gasise casa pana sa se intalneasca cu mine? ca s-a intalnit cu o "gramada de agenti". Care i-au pierdut timpul, i-au aratat case in afara temei dorite . Probabil ca va mai cauta inca cateva luni bune, 

12 comentarii:

  1. Interesant. Pentru cineva care a semnat comentariul de aici, pct. 3, sunteţi chiar ipocrit, stimate domn, când pe blogul propriu scrieţi: "Toti banii astia care circula aiurea, fara facturi, fara taxe se intorc in defavoarea noastra : primim servici mai proaste medical, infrastructura mai putina, samd."

    RăspundețiȘtergere
  2. Dumneavoastra va imaginati ca o factura va asigura calitatea serviciilor? Ma indoiesc. Baietii aia din Ialomita "care canta marfa" (orice ar insemna asta), nu primesc comenzi doar pentru ca sunt ieftini. In cazul acesta ar fi baietii aia din Ialomita "care nu taie factura". Pana sa se inventeze statul si impozitele, oamenii au lucrat binisor fara facturi, doar bazandu-se pe reputatia respectivilor meseriasi.

    RăspundețiȘtergere
  3. Care sunt serviciile pe care le considerati dvs. ca meritand acest comision? Ca eu nu pricep nici in ruptul capului de ce agentul imobiliar, care nici macar nu imi reprezinta interesele (nici ca vanzator, nici in calitate de cumparator), servind doi stapani cu interese contrare, ar trebui sa beneficieze de sume de ordinul celor care se cer in profesia dvs, ba mai mult, sa beneficieze de comision din partea fiecareia din partile respective.

    Cu alte cuvinte, puteti sa listati CE OFERITI in comisionul acela?

    Food for thought: nu intereseaza PE NIMENI ca dvs. nu va ajungeti cu salariul, aceasta este logica de bugetar, "cum sa traiesc din asa putini bani"... cu siguranta nu este logica de business.

    RăspundețiȘtergere
  4. Cum puteti demonstrati ca dvs (alias tu in continuare ca nu imi permit sa te respect la ceea ce ai scris mai sus) sunteti "mai profi" decat unul dintre cei care nu semneaza contracte? Toti sunteti la fel. Un rahat de articol care imi pare rau ca l-am citit!
    Dupa tonul postului pareti foarte iritat si indignat de ceea ce se intampla si pun pariu ca domnisoara cu ppricina nu si-a gasit apartamentul la tine. Ar trebui ca toate agentiile astea care au rasarit peste noapte si vezi doamne au traditie sa dispara si sa mai aiba si de plata la guvern zeci de ani. De ce sunt atatea agentii imobiliare in faliment?
    Tepe stiti sa trageti cu fiecare mica portita dar cand e vorba voi sa fiti seriosi, aoleooooo... las ca incep de maine...
    si acu in incheiere, sa iti bag asa un pamflet a la Baietii din Ialomita: sa traiasca nasu mare si sa nu ne mai auzim!

    RăspundețiȘtergere
  5. Nu vreau decat sa mentionez:
    1. primul lucru pe care mi l-au pus agentii in fata a fost contractul de comision/vizionare etc
    2. Multi dintre ei nu stiu ce inseamna POT/CUT, PUZ etc
    3. Tot multi dintre ei nici nu vazusera proprietatea pana atunci - si era vorba de casa cu poze la ei pe site, prezentare cool etc in realitate a unui samsar/recuperator pe o ulita plina de tigani.

    Concluzia mea: uneori pentru anumiti agenti ar trebui SA MA PLATEASCA EI pe mine pt. faptul ca imi pierd timp (si eu facturez consultanta mea cu 100Eur/ora).

    RăspundețiȘtergere
  6. Comisionul agentilor imobiliari hrapareti nu o sa mai fie o simpla jecmaneala atunci cand veti face eforturi sa-l transformati in ONORARIU. In conditiile in care nu prestati efectiv nimic si asa-zisele "servicii" sunt de fapt o trista abureala si balbaiala, comisionul nu va reprezenta decat procentul pentru ca erati si voi prin zona. Nimeni nu respecta intermediarii, fiindca nu aduc plusvaloare.

    Daca vrei sa te numesti consultant, presteaza ceva de banii pe care-i ceri si atunci vei vedea diferenta.

    Deocamdata, agentii imobiliari nu fac decat sa paraziteze piata si utilitatea lor este limitata pate numai la oamenii care nu cunosc localitatea (sau mai bine zis tara). Daca eu sunt din localitatea respectiva, deocamdata nu faci decat sa ma incurci. Si sa nu te astepti sa te platesc pentru asta.

    RăspundețiȘtergere
  7. Domnnu' Robert, ce povestesti matale de carburant pe acilea? Ma iei tu pe mine si ma plimbi sa vad proprietatile? Sau e vorba de masina care te cara pe matale doar ca sa parazitezi tranzactia? Vrei sa nu mai ai costuri de carburant? Zi-mi adresa cand te intreb la telefon si ziua buna. Oricum n-are nimeni nevoie de tine. Pune si tu mana si fa ceva care aduce valoare adaugata.

    RăspundețiȘtergere
  8. 1. Atita timp cat comisionati ambele parti nu il consider un serviciu profesionist. Avocatul nu va lua niciodata bani de la ambele parti. Pentru ca nu poate fi echidistant, la fel cum nici agentul nu poate fi echidistant servind ambele parti.
    2. Atita timp cat eu stiu mai multe despre casa aia decat agentul... iar nu vad de ce sa platesc comision. Mi se pare inadmisibil sa nu stii ce vinzi, sa vezi casa o data cu mine, sa imi spui ca imi trebuie "imaginatie" inainte sa intru sa vad japitza vanduta cu 200.000 de euro, sa nu stii cand e construita, cand e renovata, cine a varuit ultima oara. Cand stii toate astea o sa iti platesc 3%
    3. Cand veti face consultanta si cu vanzatorul inainte, sa ii spuneti ca nu poate cere atit pentru ca nu ala e pretul pietei, atunci veti merita comisionul. Deocamdata trageti de pret in sus, ca acolo va ies cei mai multi bani.
    4. Cand agentul imi va aduce dosarul cu acte, va stabili intalnirea la notar, va alege pretul la notar cat mai bun si se va ocupa el de alergat atunci o sa platesc. Deocamdata le-am facut eu pe toate, eu am alergat dupa proprietar sa isi faca actele, si am negociat "spaga" la agent. Pentru ca mai mult decat spaga nu este, imi pare rau sa iti spun.

    Cat despre profesionalismul cu care va tratati clientii... nu vreau sa povestesc de cate ori am auzit " va sun eu cu detalii despre proprietate" ca sa nu mai revina nimeni niciodata.

    RăspundețiȘtergere
  9. 1. Eu am vazut circa 35-40 de case inainte sa ma hotarasc la una. Niciunul din agentii cu care am vorbit (repet: NICIUNUL) nu a stiut in ce an este construita casa pe care incercau sa mi-o vanda.

    2. Cu unii agenti am trecut prin momente penibile, in sensul ca nu stiau sa ajunga la proprietate si ma intrebau pe mine "unde vine Strada Cutare?"

    3. Cand in sfarsit am gasit o casa, am oferit agentiei 1.5%, desi cereau 3%. S-au strambat putin, au comentat, dar dupa aia au tacut malc si au luat banii.

    RăspundețiȘtergere
  10. "Asa cum la o clinica medicala se plateste un RMN cu 200E sau un pantof de lux costa 250E si o tranzactie profesionala (indiferent ca e imobiliara sau mobiliara) se plateste in consecinta."
    Sunt de acord sa platesc un comision, dar vreau sa primesc in schimb niste servicii profesioniste, o consultatie profesionala. Dar din pacate la noi de multe ori cumparatorii sunt mai profesionsti decat agentii imobiliari.

    RăspundețiȘtergere
  11. Agentii imobiliari sunt pur si simplu niste speculanti atât.În majoritatea cazurilor nu stiu nici macar ce vând .

    RăspundețiȘtergere
  12. Buna ziua!am un srl avand urmatoarele caen :4789 principala,iar secundare-4751,4752 4759 4764 4765 4778 4789. Nu am inceput sa vand nimic,am voie odorizante de camera?auto?manusi de protectie?ce inseamna uz casnic n.c.a.?multumesc

    RăspundețiȘtergere