In acest torent, in care noroiul covarseste apa, pe care unii il numesc ECONOMIE, piata imobiliara este cea care intre 2004 - 2008 a asigurat o crestere economica reala in Romania. S-a construit, vandut si cumparat febril. Atat de febril ca unii s-au suparat si au inchis robinetul cu banutzi. Toti cei implicati in acest carusel au pierdut : constructori, banci, clienti, agenti, buget. De ce? Cum? Pana cand? Ce va fi? Incerc sa va raspund.
marți, 16 aprilie 2013
INAINTE DE SFINTELE PASTE
Pentru multi dintre noi Sfintele Paste reprezinta un moment extraordinar pe care bunul Dumnezeu ni-lpermite in fiecare an. In fiecare an retraim emotiile pregatiri si bucuriei Invierii. ca in fiecare an apare cate un individ care se straduie sa ne tulbure Sfintele Sarbatori. Spre exemplu anul acesta a fost remus cernea. De parca nu e suficienta situatia politico-economica .... Primava aceasta, care ne aduce aminte de primaverile din anii 70-80 ai secolului trecut (adica clasicele primaveri) a adus cu ea niste semne interesante pentru multe dintre orasele tarii. Clujul, Timisoara, Constanta, Bucurestiul isi primenesc planurile urbane si fac loc pe plansete la noi proiecte. Alte orase isi rearanjeza industria si (de data aceasta ) aranjamentul se face prin investtii noi si nu prin inchideri seci de fabrici. Cghiar si la Campia Turzii, unde Mechel moare, poate sa apara o veste buna pentru sindicalisti. Sunt sanse sa apara cineva sa cumpere o citadela a otelului de calitate. O sa vedem. IN Bucuresti planurile ambitioase (dar cam scumpe) ale dlui Oprescu anunta pentru urmatorii 4 ani vreo 8 noi pasaje rutiere (in sfarsit e pus macar pe lista si cel dintre Prelungirea Ghencea si Domnesti) investitii sportivewe (sala polivalenta si pationoar olimpic) largiri de strazi, strapungeri, etc. Cred ca investitiile trebuie cenzurate si banii distribuiti mai cu masura. Budapesta a construit un patinoar olimpic cu 5.000.000E, iar Oprescu anunta 20-25.000.000 E pentru patinoar. Clujul a creat un stadion european la 30.000.000E. Banii nu cresc in copaci, iar edilii trebuie sa ii dramuie cu masura, mai ales cand se fac imprumuturi pentru asta, in loc sa se alerge dupa bani europeni. Dupa cum se vede pe site sunt un iubitor al hockeyului air cu 25.000.000E am putea consturi cel putin 5-6 pationoare comptitive in Capitala din care macar unul unul olimpic Site-urile firmelor de profil sunt pline de realizari legate de sume pana in 6.000.000USD (adica 5.000.000E). Copiii au nevoie de investitii peste tot si nu de o investitie labărţată şi megalomană intr-un singur loc. Problema unui singur patinoar vine de la faptul că nu vor fi suficiente spatii temporale pentru programarea antrenamentelor, a meciurilor, a programelor artistice si a spatiilor de divertisment pentru public. In acel moment degeaba cheltui 5-6 sau 25 de milioane pentru un patinoar caci scopul său nu este să fie sufocat de cerri ci să fe ocupat raţional şi suficient de toată lumea. La fel cu diverse "străpungeri" care de care mai scumpe. Un exemplu este Nicolae Grigorescu-Splai. O fi importantă pentru arhitecti dar traficul nu o justifică. In acelşi timp centura sud este sufocată de trafic, iar pasarela Domneşti este o necesitate amânată de vreo 7 ani. Nu ştiu ce interese şi ce proiecte paralele există cu interesul Bucureştiului, dar lucrurile trebuie să se dezvolte şi aici ca in alte capitale. centura să fie Centură, largă, plină de pasaje, sălile de sport să coste la fel şi la Budapesta şi la Bucureşti, la fel şi stadioanele, la fel şi asfaltul care trebuie să fie la fel de robust şi in Germania şi in România. Ne plângem de gropi de 20 de ani dar nu am auzit niciodată un constructor şi un angajat al Primariei care să fie condamnţai pentru calitatea proastă a lucrărilor. Nu am auzit niciodată ca să existe un caiet de sarcini draconic, care să ceară acelaşi preţ şi aceeaşi calitate in România ca in alte spaţii europene, deşi adesea participă aceleasi firme. Ceva se intâmplă şi nu se întâmplă in sensul bun. Descoperim că seful RATB lucra la cei care ii vindeau tramvaie si că ignora tramvaiul din curtea sa. In China il impuşcau in piaţa mare. De aia China creşte anual cu 10%. Românul nostru semna pentru toţi cu stilou Mont Blanc cumpărat de proştii din tramvaie. Azi un şofer RATB a fost bătut de un posesor de maşină parcată in statia de autobuz. In alte ţări il arestau instant şi ii confiscau maşina. Ne plângem de faptul că nu intrăm in Schengen şi că statele din Vest se tem de români, dar in România se pare că nu izbutim să ne facem curăţenie in lumea administraţiei. Cei din Vest râd de mor şi plâng de groază când aud cât ar putea costa un patinoar in România şi câ nu există o Centură in jurul Capitalei. Ei ne roagă cu bani europeni şi noi dăm fuga să fcem credite pentru investiţii. In acest timp există oameni angajaţi la Primării care incasează salarii grase. Mult mai grase decât un invâţător care se luptă cu 35 de copii, că aşa vor primarii să facă economii. Mulţi in acelaşi spaţiu. Fără un oraş civilizat şi european nu putem avea un mediu de afaceri civilizat, in care să obţii o autorizatie pe email, in care controlul să vină civilizat şi cu sens de corijare, de imbunătăţire a mediului de afaceri şi nu de intocmire de procese verbale de amendă. Intr-un asemenea oraş străinii ar da năvală să facă afaceri, să cumpere apartamente, să deschidă noi magazine şi fabrici, să cheltuie bani turistic. Vorbim de civilizatie. Parcarea de la Universitate e goală iar deasupra ei toţi barbarii ăşi parcheză "gipanele" pe trotuare, zebre şi orice loc liber. Dar nimeni nu umblă să ii amendeze. Probabil că municipalitatea are bani suficienti . Din imprumuturi şi taxe desigur.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Apropo de investitii care sunt facute de niste oameni stupizi. A fost pe Romania te iubesc, despre CFR cum a cumparat vagoane in valoare de 20 000 000 eur pentru a transporta Tir-urile care doar tranziteaza tara si nu au descarcare in tara, de la o granita la alta. Dupa ce s-au imprumutat si le-am cumparat, si-au dat seama ca daca pui Tir-u pe vagon, nu mai incape prin tunel. De 5 ani aceste vagoane ruginesc
RăspundețiȘtergereAi prezentat succint multe dintre "problemute", doar ca de sesizat, nu avem timp...
RăspundețiȘtergereDaca articolul asta ar ajunge mai departe, sa-l vada cineva...
RăspundețiȘtergereFoarte bine ai scris! O sa-l dau si eu mai departe, pentru ca daca nu spune nimeni nimic, nu putem sta asa
RăspundețiȘtergereSi parcarea de la unirii e lasata goala, in timp ce "baetii" te parcheaza si-ti cer cate-o tigara...
RăspundețiȘtergere